Despre materiale de pictura

        In saptamana 11-15 septembrie 2023 am participat din nou la provocarea #afacereameacreativa pe Instagram. A fost o saptamana intensa in care am reusit sa respect programul si sa ating fiecare topic propus, in fiecare zi. Pentru mine, care in general postez o data pe saptamana pe Instagram / Facebook, a fost cu adevarat o provocare sa reusesc sa postez zilnic 🙂 Intr-una dintre zile trebuia sa vorbim despre materialele si tehnicile preferate. Pentru ca intr-o postare pe Instagram ai un numar maxim de caractere in care trebuie sa incadrezi, m-am gandit ca este un subiect despre care mi-ar placea sa scriu mai pe larg aici, pe blog.

           Eu m-am indragostit de la inceput de tehnicile de pictura traditionale, pe hartie. Am o tableta Wacom mai veche (are cam 10 ani) si nu am reusit sa ma adaptez sa lucrez digital. Nici acum nu imi place, poate din cauza ca nu se simte natural. Nici rezultatul final nu mi se parea prea interesant. Imi dadea impresia de plastic, de ceva fortat, lipsit de vitalitate si textura.

           Cumparatul de materiale de arta este ceva ce da dependenta. Mi se pare atat de placut sa ma plimb prin magazinele de specialitate si sa studiez creioane, acuarele, obiecte pentru decorat si sa imi cumpar lucruri de care poate nu am nevoie atunci dar stiu ca intr-o zi, la un anumit proiect, ma voi indrepta spre ele. Mana sus cine dintre voi are perioade de cumparat compulsiv :)) Ca sa nu ma mai lungesc, o sa incep cu hartia. Pentru ca pictez predominant cu acuarele, am nevoie de o hartie cat mai groasa, de bumbac, care sa absoarba o cantitate mare de apa. De prin 2019, am folosit hartie de minim 300g. O vreme am mers cu Schut Terschelling-Rough de la Colorit.ro. Este o hartie presata la rece, texturata, de 300g. Este o varianta bunuta, insa nu este foarte absorbanta si mi s-a parut ca are tendinta sa faca purici la o cantitate mare de apa.

           La un moment dat, am descoperit hartia de la Hahnemuhle. Am incercat pana acum Veneto (325g), Harmony (300g), Britannia Cold si Hot (300g) si Anniversary (425g). Voi detalia mai jos experienta mea cu fiecare:

  • Desi nu este o hartie subtire, cu Veneto nu prea m-am inteles. Mi se pare ca agata pensula, corectiile nu sunt prea usor de facut si nici nu absoarbe apa atat de bine. Fiind produsa de Hahnemuhle, am avut asteptari destul de mari de la ea, insa astept cu interes sa termin blocul acesta si sa scap de ea.
  • Harmony, chiar daca este asemanatoare cu Veneto in privinta calitatii, mi se pare putin mai usor de lucrat pe ea sau cel putin pensula aluneca mai natural. Ambele sunt hartii texturate. Totusi, m-as gandi de doua ori daca as mai cumpara vreodata acest tip de hartie.
  • Britannia: hartia Cold pressed (texturata) este o hartie mai calitativa fata de cele mai de sus si merge bine pe wet on wet, nu se increteste prea usor. Mai mult mi-a placut varianta Hot pressed. Aceasta hartie nu este texturata, este fina si poate sa iti ia ceva timp sa te obisnuiesti cu felul in care aluneca pensula, daca inainte ai lucrat numai pe Cold pressed. Eu am descoperit ca merge bine daca am o lucrare cu detalii, cum ar fi pet portraits (portrete de animale) la care trebuie sa pictez blana. Mi se pare mai usor sa pictez aceste detalii pe Hot pressed fata de Cold care este mai aspra.
  • Anniversary 425 g: dintre toate hartiile de la Hahnemuhle pe care le-am incearcat, aceasta imi place cel mai mult, drept urmare o folosesc cel mai mult. Nu este un tip de hartie ieftin (de altfel, nici o varianta de la Hahnemuhle nu este) dar este genul de hartie pe care stii ca te poti baza, oricata apa ai vrea sa folosesti. La fel ca si celalalte variante mentionate, hartia se poate cumpara sub forma de bloc, cu foi lipite intre ele. Am folosit o cantitate mare de apa pe ea, s-a ondulat putin cand am exagerat cu apa, dar dupa uscare si-a revenit in mod miraculos. O iubesc si pentru ca se potriveste tare bine cu acuarelele granulate de la Schmincke, unde este necesara o cantitate mare de apa pentru a obtine acel efect specific.

           Tot de la Hahnemuhle, mi-ar placea sa testez tipuri de hartie si mai groase, cum ar fi Cornwall (450g) sau Andalucia (500g). O varianta interesanta pare sa fie „Selection” de la ProfiArt, care cuprinde mai multe tipuri de hartie cu gramaj intre 200-600g.

           Cred ca este util sa testezi cat mai multe materiale, ca sa afli ce iti place si ce ti se potriveste cu stilul de lucru.

1

         In privinta acuarelelor, am testat varianta la tub si godete. Cele la tub mi se par mai greu de folosit. De multe ori cand am vrut sa pun o cantitate mica din tub pe paleta, intai s-a scurs o substanta uleioasa care mi-a creat dificultati in amestecarea culorilor si chiar in aplicarea lor pe hartie. De asemenea, pare ca este mai usor sa risipesti culorile la tub fata de cele din godeta (acestea din urma fiind mai economice). Drept urmare, am ramas la godete. Am inceput cu o cutie de 12 acuarele de la Sonnet (acuarele rusesti) pe care am folosit-o in ultimii 4-5 ani si inca este destul de intreaga. Ne-am inteles bine insa, pe parcurs am descoperit placerea de a cumpara godete separat. A crescut colectia de godete de la Sonnet (au si ei cateva culori granulate dar efectul este aproape invizibil, din cat am testat pana acum), apoi am cumparat cateva nuante de albastru si unele pamantii de la Renesans pe care le ador, unele intense si interesante de la Winsor&Newton (la acestea ma intorc foarte des cand este vorba de nuante de ocru si indigo). As zice ca am avut o perioada in care cumparam compulsiv godete de acuarela si creioane colorate. Imi place sa am multe nuante din care sa aleg si cu care sa merg la sigur, fara sa trebuiasca sa amestesc din nou culorile ziua urmatoare cand continui ilustratia.

            Acuarelele care mi-au intrat la suflet sunt cele granulate de la Horadam – Schmincke. Aceste culori sunt magice pentru ca in fiecare tub exista cate doi pigmenti granulati care intensifica efectul de granulare si obtinem nuante noi si neasteptate. Ele functioneaza bine cu o cantitate mare de apa, pe hartie texturata, de unde si nevoia de o hartie groasa si de calitate. Am doar cateva nuante pentru ca sunt mai scumpe decat restul marcilor pe care le folosesc, dar incerc sa imi cumpar culori noi de fiecare data cand fac o comanda noua la profiart.ro

2
culori granulate1
Efectul aproape hipnotizant al acuarelelor granulate, vizibil pe fundal.
culori granulate2
Acuarelele granulate merg grozav pentru peisaje!

            Pentru amestescat culorile, cel mai usor mi se pare sa folosesc o farfurie de ceramica, alba. Paletele de plastic care se gasesc in magazinele de specialitate, raman patate. De pe farfuria de ceramica reusesc sa curat usor chiar si tusul sau acrilicele, folosind doar apa calda.

            Daca tot suntem la culori, ocazional folosesc cerneala acuarela Colorex de la Pebeo. Sunt culori lichide, solubile in apa, intense, se aplica usor si pot picta cu usurinta linii delicate si subtiri. Important este ca se pot reactiva cu apa. Inca nu am experimentat prea mult cu ele, dar pana acum mi-au placut. Merg minunat daca ai nevoie sa acoperi uniform o suprafata mare.

            Mult timp am cautat un auriu care sa nu fie nici exagerat de scump, dar care sa se vada bine in lumina soarelui. Am incercat acuarelele aurii de la Sonnet, dar erau destul de estompate. In cele din urma, de curand, am descoperit cerneala aurie de la Winsor&Newton la pictorshop.ro. Inainte sa o aplic, o amestesc foarte bine cu un betisor, pentru ca mare parte din substanta se depune la fundul sticlei (nu ajunge sa o agiti). Sunt foarte incantata de ea pentru ca daca este bine amestecata, efectul auriu este foarte vizibil si arata chiar elegant. Imi place sa il folosesc la pet portraits sau sa accentuez unele zone ale ilustratiilor mele.

            La capitolul guase, am o colectie maricica de borcanele de la Talens, cateva de la Sonnet, cateva tuburi de la Winsor&Newton si un set de 6 culori de guase-acrilice de la Liquitex. Cel mai mult imi plac guasele cele de la Winsor&Newton pentru ca sunt destul de usor de aplicat si de amestecat. Guasele de la Talens, fiind la borcan, mi se par prea consistente, aproape uscate. Sunt mai greu de diluat cu cantitatea optima de apa. Guasele de la Sonnet nu le-am folosit foarte mult pentru ca au o textura diferita fata de Talens, sunt mai lichide si sunt tot la borcan. Intr-un fel, am ezitat sa amestec doua branduri cu texturi atat de diferite. In fine, guasele nu sunt prima mea alegere cand vine vorba de pictat, pentru ca mi se pare ca nu reusesc sa fac detalii fine cu usurinta si pensula se incarca prea usor cu mai multa culoare decat as avea nevoie. Toate astea fac ca tot procesul sa fie mai greoi pentru mine. Sau o fi o chestie de obisnuinta, fiind obisnuita cu fluiditatea si delicatetea acuarelei. Totusi, un lucru apreciez enorm la guase: faptul ca peste ele pot aplica creion colorat si sa obtin niste texturi care ar fi fost aproape imposibil de obtinut in acuarela. Nothing can beat that 🙂 Mi-ar placea, pe viitor, sa testez guasele de la Horadam. Multi artisti pe care ii urmaresc, le folosesc si imi imaginez ca sunt grozave!

1696924842743
Texturi realizate cu guasa si creioane.
1696924842722
Magia guasei.

           Legat de pensule, nu sunt multe de spus. Folosesc doar pensule din par sintetic, am o colectie destul de mare, insa in general folosesc doar cateva dintre ele. Pentru linii fine pe hartie dar si pe lemn, folosesc pensulele de la daVinci – Nova Synthetics marimile 1 sau 2. Foarte mult imi place si Cosmotop Spin, marimea 0. In rest, am diverse pensule din gama Tintoretto, Cotman, Daler Rowney (Saphire) pe care le folosesc prin rotatie, cand imi amintesc de ele.

            In majoritatea lucrarilor, nu pot sa ma abtin sa nu ma folosesc putin si creioanele colorate. Imi place cum creionul ma ajuta sa imbogatesc textura unei lucrari. Am o cutie plina cu creioane colorate de la Polychromos, cateva de la Caran d’Ache Luminance care sunt niste culori mai scumpe dar deosebite! Interesante sunt si culorile acuarelabile de la Fabel Castell pe care nu le-am mai folosit de mult timp… Cand ma simt curajoasa, adaug accente cu pastel gras (Sennelier) sau cu creioanele cerate de la Caran d’Ache Neocolor. Mi-ar placea sa incerc sa folosesc mai mult pastelurile grase si cele cretate, sunt sigura ca ar iesi ceva interesant. De asemenea, mi-am cumparat un cutit de precizie (cutter) tip bisturiu pe care sper sa imi fac curaj in curand si sa il pun la treaba pe hartie. Sper ca nu v-am plictisit si va multumesc daca ati citit pana aici 😀  Mi-ar placea sa citesc comentariile voastre despre ce materiale de arta folositi cel mai mult sau ce ati cumparat compulsiv pentru acel proiect pe care il tot amanati.

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Shopping Cart